kunstklets-lesbrief

Hier vind je de link naar de digitale Lesbrief Opdrachten bij het boek Kunstklets. Een bijzonder invulboek met meer dan 80 kunstwerken. De vragen en opdrachten nodigen kinderen uit om actief te kijken en zelf aan de slag te gaan. Leuk voor thuis, in een museum of in de klas. In de Lesbrief Opdrachten vind je per opdracht uitleg en een link naar de benodigde kunstbronnen die je op een digibord kan laten zien.

kunstklets lesbrief opdrachten
Marieke de Wit, docent BeVo groep 3-6, over Kunstklets: “Wat een fris en speels boek! Niet al te veel ‘zware’ theorie over de kunstgeschiedenis of bijvoorbeeld over de biografie van een kunstenaar. Het is juist een boek, echt om te kíjken & te discussiëren over een bepaald kunstwerk of kunststroming, op een laagdrempelige manier. Het begrip ‘museum’ wordt ook vaak opgegooid: maak je eigen ‘Museumlogboek’ en ‘Mijn museum’; welke kunstwerken mogen in jouw museum hangen? Heel goed! Mijn motto is: meer kids in de Nederlandse musea! Heel leuk dat je ín het Kunst-kletsboek mag werken. Dit heeft wat weg van de ‘vakantie-doe-boeken’ die ik mocht kopen als we op reis gingen. Sommige heb ik nog steeds; ingevuld en al! Ik zie leuke invalshoeken van opdrachten en het zijn vaak bijna spelletjes die door 1 of zelfs 2 kinderen te doen zijn. Ik denk dat een kind vrij makkelijk zelf de opdracht kan lezen en uitvoeren, zonder hulp van een ouder of docent. Het zijn fijne, rustige pagina’s met niet al te veel tekst. Perfect om een kind warm te maken om een vlugge kunstopdracht te doen of iets beter na te denken over een schilderij. Ik zou dit boek aanraden aan de kinderen in mijn klas. Ik stel me voor dat als ik een grotere opdracht doe over Kandinsky, Mondriaan of Jennifer Tee, ik de opdracht over deze kunstenaar erbij pak. Om inspiratie te krijgen en op een speelse manier naar de betreffende kunst te kijken. Ook zijn sommige kinderen al eerder klaar met hun eigen kunstwerk bij de BeVo-les. Dan vraag ik ze dit boek erbij te pakken en zelf nog een opdrachtje uit te zoeken, tot het einde van de les.”