Lunchtrommel inspiratie

Denk even terug aan de broodtrommeltjes van afgelopen weken. Was het gezond? Zat er veel variatie in of toch vaak die eeuwige boterhamworst en hagelslag? Zou je eigenlijk wel wat meer gezonde variatie in de lunchtrommels van je kids willen aanbrengen, lees dan hier 5 tips van Plien’s foodclub.

Ingrid van Plien’s foodclub vertelt dat veel ouders denken dat een gevarieerde broodtrommel veel tijd kost. Met deze praktische tips wil zij dat vooroordeel uit de weg helpen en inspireren om wat vaker te kiezen voor gezond(er). Dat kan ook op een makkelijke manier!

  1. Een gekookt eitje doet het altijd goed. Doe een dun laagje mayonaise op het brood. Doe het gepelde eitje in de trommel of snijd plakjes. Kook meerdere eitjes tegelijk, die blijven ongepeld 5 dagen goed in de koelkast. Handig!
  2. Beleg dun. Dat scheelt al zoveel. Geen dubbele plakjes kaas, vleeswaren of dikke lagen pindakaas of chocopasta dus.
  3. Een wrapje met zuivelspread, kipfilet en komkommer is bij ons thuis favoriet. Wel even de zaadjes uit de komkommer halen anders wordt het een kleffe boel tegen lunchtijd.
  4. Bak een lekker en gezond bananenbrood. Een keer in de 2 weken maak je er twee tegelijk. Snijd in plakken en hup de vriezer in. Slim plannen.
  5. Snijd tijdens het koken meteen verschillende soorten rauwkost. Je bent toch bezig. Bewaar dit in een grote bak in de koelkast en grabbel er zo een handje uit voor in de broodtrommels of voor jezelf tijdens het koken.

Omdat je het als ouder al druk genoeg hebt is het advies van Plien’s foodclub: ‘Ga geen ingewikkelde bento boxen maken (tenzij je daar zelf heel blij van wordt). Kinderen moeten leren dat eten er niet uitziet als een dinosaurus of een beertje. En natuurlijk kun je het soms wat opleuken door bijvoorbeeld een lief of grappig briefje erbij te stoppen. Wist je trouwens dat fruithagel voor maar liefst 98% uit suiker bestaat? Dat betekent niet dat er nooit hagelslag gegeten wordt in huize Plien’s. Maar niet èlke dag en niet op èlke boterham. Ik zeg altijd: wéét wat je eet.’

Wil je meer tips over de broodmaaltijd of wil je weten hoe je kinderen kan uitdagen meer en ook andere groenten te eten? Neem dan eens een kijkje op de site van Plien’s foodclub. Daar vind je onder meer een gratis minicursus over de ideale keukenvoorraad. Dat is volgens Ingrid de eerste stap naar makkelijk en gezonder eten voor het hele gezin. Ook is er een uitgebreidere cursus ‘Gezond Gezin Happy Meals’ voor meer plezier en minder stress rondom eten. Plien’s foodclub inspireert om op een makkelijke manier gezonder te eten.